بازاریابی دیجیتال

کسب و کارهای دیجیتال چیست؟

ebusiness-1

ظهور فناوری های دیجیتال چند سالی است که کسب وکارهای سنتی را تهدید می کند و کسب وکارهای که نتوانند با فناوری های دیجیتال خود را تطبیق دهند در بقا خود بسیار مشکل خواهند خورد با توجه به بروز بحران کرونا بسیاری از کسب وکارهای سنتی و کسب و کارهای دانش بنیان به ضرورت دیجیتالی سازی کسب و کارشان پی برده اند و از طرفی بسیاری از استارت آپ ها نیز درصدد افزایش مقیاس پذیری (اسکیل آپ )کسب و کارشان می باشند. با توجه به آنکه صرف داشتن دانش فنی برای تحقق رویاها و مقیاس پذیری کسب و کار کافی نمی باشد در کب وکارهای دیجیتال به دنبال توسعه قابلیت ها و دانش افزایی در مورد کسب و کار، مدل کسب و کار، مدل های کسب و کار عصر دیجیتال برای مواجهه با عصر دیجیتال، جذب سرمایه، مسائل حقوقی و بازاریابی هستید.

پس ما با دو موضوع سر وکار داریم ابتدا دیجیتالی شدن کسب وکارها و تغییر کسب وکارها از حالت سنتی به کسب وکار دیجیتال. و دومی خلق کسب وکارهای دیجیتالی است.

در واقع کسب وکار دیجیتال همان فعالیت های کسب وکار است که در فضایی دیجیتالی انجام می شود. در کسب وکارهای دیجیتال کلیه فرایندهای کسب وکار با سرعت و یکپارچگی بیشتری انجام می شود.

تفاوت کسب وکارهای اینترنتی و کسب وکارهای دیجیتال :

کسب وکارهای اینترنتی به شکلی از ارائه خدمات که بر بستر اینترنت انجام می شود کسب وکارهای اینترنتی گفته می شود.به طور مثال از طریق سایت،اینستا و… اما در کسب وکارهای دیجیتال ممکن است بخشی از این فرایند از فناورهای دیجیتالی استفاده نماید.

اما نکته مهم تر تفاوت کسب وکارهای اینترنتی با کسب درآمد از اینترنت است. بسیار افرادی هستند که از اینترنت کسب درآمد می کنند مانند فریلنسرها،تبلیغات و … اما کسب وکارهای اینترنتی به کسب درآمد از اینترنت می گویند که خود شما صاحب کسب وکار باشید.

برای یادگیری و آمادگی در حوزه کسب وکارهای دیجیتال آموزش و یادگیری سرفصل های ذیل بسیار حیاتی و مهم است:

  • اصول و مبانی کارآفرینی دیجیتال و راه اندازی استارت آپ
  • مهارتهای توسعه فردی، خلاقیت، ایده پردازی و نوآوری
  • مهارتهای مذاکره و شبکه سازی در کسب و کارهای دیجیتال
  • فرایند دیجیتالی سازی کسب و کار
  • ارزش گذاری و تهیه طرح تجاری برای کسب و کارهای دیجیتال
  • اسکیل آپ (مقیاس پذیری) در کسب و کارهای دیجیتال
  • الگوهای نوآوری در مدل های کسب و کار دیجیتال
  • اصول و روش های جذب سرمایه و تامین مالی
  • مباحث حقوقی و مدیریت قراردادها در کسب و کار های دیجیتال
  • اصول و روش های بازاریابی و برندیگ دیجیتال

به طور کلی توسعه کسب وکارهای دیجیتال را می توان در سه سرفصل اصلی طبقه بندی نمود:

مدیریت توسعه محصول،کسب وکارهای داده محور،هک رشد کسب وکار برای کلیه مدیران و کارشناسان کسب وکارهای قدیمی که علاقه مند به ایجاد کسب وکارهای دیجیتال هستند،می توانند با تحقیقات و کسب مهارت های لازم در موارد ذیل به طراحی مدل و مدیریت کسب وکار خود به پردازند.

 

به چه علت آموزش تخصصی در حوزه کسب وکارهای دیجیتال الزامی است؟

  • بالا بودن نرخ شکست کسب و کارهای نوپای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و نیاز به کسب دانش مدیریتی و سازمانی ویژه برای مراحل رشد و مقیاس پذیری
  • کمبود مهارت تخصصی در حوزه توسعه محصول و کسب و کار دیجیتال
  • توسعه روزافزون مدلهای درآمدی از کسب و کارهای اینترنتی
  • افزایش آمادگی مدیران برای مواجهه با بحران های محیطی و چالشهای عصر دیجیتال

 

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز به عنوان شاخص ترین مرکز آموزش عالی در حوزه کسب وکار با احساس این نیاز برای مدیران و کارکنان شرکتهای دانش بنیان، شرکت های استارت آپی، شرکتهای کوچک و متوسط مدیران، مشاوران و کارشناسان واحد توسعه کسب و کار و توسعه محصول،مدیران، مشاوران و کارشناسان فناوری اطلاعات در سازمان ها،علاقه مندان به راه اندازی و توسعه کسب و کارهای دیجیتال، مدیران ارشد و صاحبان کسب و کارهای سنتی، مدیران کسب و کارهای غیر دیجیتال که می خواهند چالش های عصر دیجیتال را برای سازمان خود به فرصت تبدیل کنند، دوره های تخصصی MBA یکساله را در حوزه توسعه کسب وکارهای دیجیتال طراحی و ارائه نموده است.

در این دوره ها معمولا سرفصل های در حوزه تفکر طراحی،گیمیفیکیشن در طراحی محصول،تجربه مشتری و تجربه کاربری،فناوری کلان داده ،آموزش پایتون و ابزارهای تحلیل کلان داده ،استراتژی و مدلهای کسب و کار داده محور،تصمیم گیری داده محور در کسب و کار،اصول راه اندازی کسب و کارهای پلتفرمی ،مهارتهای رهبران استارت آپی ،تفکر استراتژیک و تفکر چابک در کسب و کار به صورت تخصصی آموزش داده می شود.

 

 

درباره نویسنده

مدیر سایت

ارسال دیدگاه