مقالات تخصصی

DBA چیست؟ و تفاوت آن با PhD

DBA چیست
دوره DBA چیست ؟

در مقاله قبلی به توضیحات دوره MBA پرداختیم و در این مقاله سعی می کنیم به توضیح دوره DBA و تفاوت آن با phd بپردازیم و اینکه این دوره برای چه کسانی توصیه می شود .

دوره DBA در معنی به مفهوم دکتری مدیریت کسب وکار می باشد.این دوره بالاترین سطح دوره برای آموزش مدیران در سطح کسب وکار می باشد.

در مطالب قبلی اشاره شد که دوره MBA برای آشنایی و ورود حرفه ای به دنیای کسب وکار،ارتقاء شغلی و یا استخدام در سمت های مدیریتی بسیار مناسب است.در بسیاری از مراکز آموزشی برای به روز رسانی دانش فارغ التحصیلان این گرایش ها دوره های کوتاه مدتی تحت عنوان POST MBA تعریف می کنند که دانش پذیران با گذراندن زمانهای کوتاه تری در یک زمینه تخصصی دانش خود را به روز می کنند.

تفاوت DBA,phd چیست؟

در دوره DBA دانش پذیر سعی می کند سازمان و کسب وکار خود را از شیوه های سنتی به مدرن رهبری کند.دوره های DBA و phd  به صورت پژوهش محور می باشند و معمولا در بسیاری از کشورهای دنیا فرقی بین آن قائل نیستند اما phd معمولا آکادمیک تر و دانشگاهی می باشد و بیشتر هدف آن جهت عضویت در هیات علمی و ارائه نظریه های علمی در مباحث آکادمیک می باشد.

اما در دوره DBA بیشتر در مورد ارائه نظریه و راهکار در حوزه کسب وکار بوده و دانش پذیر این دوره آموزش می بیند جهت رهبری کسب وکار خود.

دوره DBA چه گرایش های دارد؟

در اکثر مراکز آموزشی این دوره به صورت عمومی ارائه می شود،اما با توجه به تخصصی بودن حوزه های کسب وکار در تعدادی از مراکز آموزشی معتبر مانند دانشکده مدیریت دانشگاه تهران این دوره ها به صورت گرایش های تخصصی ارائه می گردد.

گرایش های ارائه شده توسط دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در DBA:

 

به طور کلی هدف این دوره توسعه دانش و توانمند سازی مدیران ارشد سازمانها می باشد.

دانش پذیران با گذراندن این دوره ها می توانند در هر فرایندی مانند بازاریابی،فروش،تامین مالی، مدیریت استراتژیک، تحول دیجیتال، منابع انسانی که نیاز به مدیریت دارد شرکت خود را در سطح عالی هدایت و رهبری کنند.

چه کسانی بهتر است در دوره DBA شرکت کنند ؟

تمامی فارغ التحصیلان دوره های MBA و یا مدیران وصاحبان کسب وکار دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری که علاقه مند هستند،کسب وکار خود را در سطح عالی رهبری کنند می توانند در این دوره ها شرکت کنند.

تفاوت MBA,DBA چیست؟

همانطور که در مطالب گذشته نیز اشاره شد در این دو دوره تفاوتهای در مهارت های که آموخته می شود وجود دارد.در دوره MBA دانش پذیران روش ها و مهارت های مطرح کسب وکار که توسط مدیران موفق و شرکت های مطرح جهان انجام شده و تثبیت شده است را می آموزند.به طور مثال MBA مدیریت منابع انسانی کلیه فرایندهای که در شرکت های موفق انجام شده در جذب،استخدام،هدایت،پاداش،مدیریت عملکرد و … را می آموزند و در این مهارت ها توانمند می شوند.

در صورتی که در دوره DBA مدیران با توجه به تجربه و توانمندی های خود سعی می کنند روش های جدید مدیریتی را توسعه دهند و تبدیل به رهبر کسب وکار خود شوند.

بیشترین کاربرد DBA منطبق کردن نطریه های علمی مدیریت و کسب وکار در سطح عالی کسب وکار می باشد.

توصیه ما به همه دانش پذیران این است که اگر امکان ادامه تحصیل رل دارند حتما در حوزه تخصصی خود در دوره های DBA شرکت کنند و سطح مهارت ها و دانش خود را در این زمینه کامل کنند.

فرصت های اشتغال و کاری DBA

با گذراندن این دوره با توجه به گرایشی که انتخاب می شود فرصتی کاری و شغلی در سطح بالا به عنوان مدیرعامل موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی و همچنین سمت های مدیران ارشد در این سازمانها را فراهم می کند.

با توجه به انعطاف پذیری این دوره ها و به روز بودن آن سازمانها و شرکت ها در مواجه با تغییرات کلان کسب وکار برای جذب دانش پذیران این گرایش ها معمولا بسیار مشتاق هستند.

به طور مثال با توسعه مفاهیم اقتصاد دیجیتال و تعریف واحدهای سازمانی مانند مرکز تحول دیجیتال،دفتر بازاریابی دیجیتال و موارد مشابه با توجه به وجود نداشتن این گرایش ها به صورت تخصصی در دانشگاههای کشور،استفاده از فارغ التحصیلان این دوره در شرکت ها بسیار زیاد می باشد.

آیا بدون مدرک MBA می توان در دوره DBA شرکت کرد؟

بدون مدرک MBA می توانید با داشتن مدرک کارشناسی ارشد در مصاحبه های ورودی دانشکده مدیریت شرکت کرده و در صورت قبولی در دوره های DBA شرکت کنید.

آیا شرکت دانشجویان و دارندگان مدرک دکتری در دوره های DBA مفید است ؟

فارغ التحصیلان دوره های دکتری در رشته های غیر مدیریتی به طور حتم برای ورود به حوزه کسب وکار نیاز است دوره های MBA,DBA را بگذرانند و بتوانند مهارت های مدیریتی را کسب کنند.

دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری رشته های مدیریت می توانند با انتخاب گرایش های تخصصی DBA دانشکده مدیریت در حوزه های مورد علاقه خود مانند تحلیلگری مالی،مدیریت استراتژیک،مدیریت بازاریابی،تحول دیجیتال،مدیریت منابع انسانی،روابط عمومی،توسعه رهبری دانش خود را در سطح عالی رهبری کسب و کار ارتقا دهند.

به نظر می رسد جهت کسب راهنمایی های بیشتر و هدایت جهت انتخاب در بهترین و مفید ترین گرایش می توانید با مرکز آموزش های کاربردی دانشکده مدیریت (www.postmba.org) تماس گرفته و از مشاوره های تخصصی آن استفاده نمایید.

مدارک DBA دارای چه اعتباری است؟

این نکته بسیار مهم است که مرکزی را که جهت گذراندن دوره DBA انتخاب می کنید معتبر و مورد تایید وزارت علوم باشد. معمولا این دوره ها توسط دو دسته از مراکز برگزار می شود:

  • موسسات آموزش عالی آزاد

موسس های هستند با اخذ مجوز از وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در هر استان در کشور به ارتئه خدمات می پردازند،که جهت اطمینان به اینکه این موسسات دارای مجوز فعالیت بوده ودر آن گرایش مدنظر اجازه فعالیت دارد می توانید به سایت وزارت علوم،تحقیقات و فناوری (https://ngp.msrt.ir/fa) مراجعه نمایند.

و یا می توانید روزهای یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 12 با دفترآموزش های عالی غیردولتی به شماره 82233881 تماس بگیرید.

که مدارک صادر شده توسط موسسات مورد تایید وزارت علوم کاملا معتبر بوده و قابلیت ارائه و ترجمه رسمی نیز می باشد.

در ادامه چند مورد از این موسسات رو معرفی می کنیم:

  • موسسه آموزش عالی آزاد بهار
  • موسسه آموزش عالی آزاد ماهان
  • موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان
  • موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه معین

 

دانشگاههای دولتی و آزاد کشور

چندسالی است که دانشگاههای کشور نیز با استفاده از پتانسیل های علمی خود اقدام به برگزاری دوره های MBA,DBA نموده اند.

دانش پذیرانی که علاقه مند هستند این دوره ها را دریک دانشگاه بگذرانند توصیه می شود جهت تحقیقات و کسب اطلاعات بیشتر به مراکز آموزش های آزاد و حرفه ای این دانشگاهها مراجعه کنند.

معمولا این دفاتر به نام مرکز اموزش های کاربردی فعالیت می کنند.توصیه ما به شما با توجه به اینکه جایگاه برند دانشگاه می تواند در اعتبار مدرک و پذیرش آن بسیار مهم باشد حتی الامکان از دانشگاههای معتبر و طراز اول کشور استفاده نمایید.

به طور مثال در ادامه چند مرکز را به شما معرفی می کنیم:

  • MBA یکساله دانشگاه صنعتی شریف این دوره توسط دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف برگزارمی گردد
  • MBA و DBA دانشگاه تهران (www.postmba.org)

دانشگاه تهران نیز به عنوان دانشگاه اول کشور توسط دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، به عنوان دانشکده تخصصی حوزه مدیریت،کسب وکار و مالی با استفاده از اساتید حرفه ای خود و با کمک از مدیران برتر کشور و شرکت های مطرح بین المللی به تعریف و ارائه دوره های MBA,DBA پرداخته است.جهت ثبت نام و تماس با مرکز آموزش های کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به سایت : www.postmba.org مراجعه نمایید.

مدارک DBA صادر شده توسط دانشگاه تهران به صورت دوزبانه و مهربرجسته دانشگاه تهران صادر می شود.

  • MBA دانشگاه شهید بهشتی

این دانشگاه نیز در واحدی تحت عنوان مرکز آموزش های تخصصی به ارائه این دوره می پردازد.

  • دانشگاه امیرکبیر یا پلی تکنیک نیز به عنوان یکی از دانشگاههای فنی مطرح کشور از سال 1387 اقدام به برگزاری این دوره ها نموده است.در این دانشگاه دوره های با عنوان کارشناسی ارشد مدیریت کسب وکار (MBA)،کارشناسی ارشد آینده پژوهی (MTF)،دکتری آینده پژوهی (PTF)،دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم ارائه می شود.
  • MBA دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی هم با ایجاد مرکز مدیریت آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی به طراحی و ارائه این دوره ها می پردازد

 

درباره نویسنده

مدیر سایت

ارسال دیدگاه