مقالات تخصصی

دوره MBA و DBA دانشگاه تهران (یکساله) با گرایش های تخصصی چیست؟

دوره MBA و DBA دانشگاه تهران

همگام با تحول و رشد کسب و کارها در آستانه قرن بیستم، شکل گیری دانش مدیریت و افزایش نیاز برای آموزش این دانش و تربیت مدیران حرفه ای، اولین نسل MBA در سال ۱۹۰۸ توسط دانشگاه هاروارد طراحی و ارائه گردید. در سالهای آغازین قرن بیستم دانش و آموزش مدیریت تحت تأثیر تعالیم بنیان گذار این رشته «فردریک وینسلو تیلور» قرار داشت. از اینرو سرفصل‌هایی که برای MBA انتخاب شد ترکیبی بود از دروس بازرگانی با بحث‌های صنعتی به سبک تیلور. دانشگاه هاروارد می دانست که باید دوره MBA به تدریج تخصصی تر شده و تمام حوزه های مدیرت و کسب و کار را در بر گیرد. به تدریج دانشگاههایی مانند هاروارد، اینسید فرانسه، تاک آمریکا، وارتون آمریکا، تلاش نمودند مباحث بیشتری را به دوره MBA وارد نمایند. درس‌هایی مانند استراتژی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت رفتار سازمانی، بازاریابی و فروش به تدریج به MBA اضافه شدند.

شروع قرن بیست و یکم با توسعه و تغییرات شدید کسب و کارها همراه بود، این تغییرات نه تنها تعداد و تنوع کسب و کارها را بطور چشمگیری افزایش داده بلکه مهمتر از هرچیز مدل­های کسب و کار را دستخوش تحول نموده. با توجه به تغییرات شگرف و عمیق مفاهیم بنیادی مدیریت کسب و کار و ظهور مفاهیم جدیدی نظیر کارآفرینی و نوآوری، نیاز به طراحی و اجرای دوره­های متفاوت حرفه­ای مدیریت بیش از پیش احساس می گردید. این نیاز و شرایط جدید بود که نسل دوم MBA و DBA را به وجود آورد. در عصر حاضر مدیران و صاحبان کسب وکار باید بر اساس کسب و کار مورد نظر خود وارد MBA و DBA ­شوند. اگر قرار است کسب و کار دیجیتال داشته باشیم، باید دوره‌ی MBA دیجیتال شرکت کنیم. رفتار سازمانی برای ما معنای متفاوتی دارد. مدیریت منابع انسانی هم همین‌طور. مارکتینگ‌ هم اینجا ابزارها و مصداق‌های دیگری خواهد داشت. اگر می‌خواهیم وارد صنعت خرده فروشی شویم، باید مثال‌ها و موردکاوی‌ها ی دیگری را بشنویم. نسل اول MBA و DBA، هنگام ثبت نام، از گرایش شما می‌پرسید. نسل دوم MBA و DBA، از کسب و کار شما می‌پرسد.

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، بعنوان دیرپاترین دانشکده مدیریت کشور، همگام با آخرین تحولات آموزشی و بر اساس آخرین سرفصل ها و روشهای آموزشی و در راستای پاسخگویی به نیازهای آموزشی کشور اقدام به برگزاری دوره های تخصصی و کاربردی MBA و DBA نموده است.

رزرو پیش ثبت نام و تعیین زمان مصاحبه دوره های MBA و DBA تخصصی دانشگاه تهران

درباره نویسنده

مدیر سایت

ارسال دیدگاه