مقالات تخصصی

دوره یا رشته MBA چیست؟ و شامل چه گرایشهای می شود.

دوره MBA چیست؟

MBA مخفف عبارت Master of Business Administration است و قدمت رشته MBA به بیش از صدسال قبل برمی گردد.تمامی فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی بعد از فارغ التحصیل شدن در شرکت ها و کارخانجات مختلف مشغول به کار می شدند. اما بسیاری از این دانشجویان با انواع ایده های برای تولید، اقدام به راه اندازی یک گروه برای ساخت یک قطعه یا ارائه یک خدمت می کردنند. تا اینجای کار مشکلی پیش نمی آمد اما با رونق شرکت و افزایش پرسنل، دغدغه های جدیدی ایجاد می شد بازارابی و فروش برای محصولاتشان،جذب و استخدام نیرو،مدیریت مالی و … پس با بزرگ شدن کسب وکار نیاز به دانش مدیریت کاربردی بسیار جدی می شد.

لذا دوره های MBA یکساله و کوتاه مدت ابزار بسیار مناسبی برای فارغ التحصیلان رشته های غیر مدیریتی بود.
حتی به علت تئوری بودن این دانش در اکثر دانشگاهها بسیاری از دانشجویان رشته های مدیریت نیز برای کسب مشاغل بهتر به گذراندن دوره های MBA روی آوردنند.

معمولا این دوره ها بسیار گران هستند اما ذکر این نکته الزامی است که ارتباطاتی که دانشجویان در این دوره به آن دست پیدا می کنند و تجربیات ارزنده هم دوره ها و مباحث کاربردی ارائه شده در این دوره ها کاملا قیمت های بالای دوره MBA را نسبت به دوره های مشابه توجیه می کند.

این رویه ادامه داشت تا اینکه با تخصصی شدن دانش های مختلف هر حوزه و پیچیدگی های هر صنعت، این نیاز را ایجاد کرد که دیگر گذراندن یک دوره MBA عمومی با سرفصل های مختلف نمی تواند جوابگوی نیاز مخاطبان خود باشد.

به طور مثال مدیریت منابع انسانی با مباحث مختلف خود نیازمند تعریف یک دوره مجزا برای خود شده است این نیاز در مدیریت استراتژیک، تحول دیجیتال، ارتباطات استراتژیک و … نیز به چشم می خورد. این تغییرات باعث ایجاد MBA های تخصصی شد که کل 250 ساعت آموزش که تقریبا یک سال به طول می انجامد به یک موضوع تخصصی می پردازد.

بسیاری از دانشگاههای مطرح جهان و کشور نیز در سال های اخیر به طراحی این دوره ها روی اورده اند.
به طور مثال در دانشگاه تهران دوره های مانند MBA مدیریت منابع انسانی، MBA ارتباطات استراتژیک و روابط عمومی، MBA بازاریابی دیجیتال، MBA کسب وکارهای دیجیتال این دوره ها طراحی و به صورت تخصصی به آموزش دانش پذیران می پردازند.

چرا MBA، در این دوره ها که کاملا کاربردی به مباحث کسب وکار می پردازد، دانش پذیران ضمن آشنایی با مباحث به صورت حرفه ای با تمام الزامات کسب وکارهای بزرگ آشنا می شوند. آینده شغلی بسیار خوب فارغ التحصیلان MBA و اولویت استخدام شرکت ها از این رشته به همراه گرایش های کاربردی و به روز این رشته جای هیچ گونه شک و تردیدی را نمی گذارد که برای حرفه ای شدن در حوزه های کسب وکار یکی از بهترین آموزش ها گذراندن دوره MBA در مراکز آموزش تخصصی و معتبر می باشد.

درباره نویسنده

مدیر سایت

ارسال دیدگاه